Jaalan kotiseutuyhdistys ry

Historia

Jaalan kotiseutuyhdistyksen perustava kokous pidettiin 1.9.1946. Yhdistyksen syntyyn vaikuttivat suuresti Antti Lemminkäinen ja hänen poikansa Tapani.   Ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin Nestor Poteri ja sihteeriksi Tapani Lemminkäinen. Yhdistyksen työjäseniksi valittiin Antti Lemminkäinen ja Lauri Hautalainen. Yhdistyksen tarkoituksena oli jaalalaisen talonpoikaiskulttuurin tutkiminen ja Jaalan historiallisten muistojen vaaliminen.Yhdistyksen jäsenmäärä kasvoi muutamassa vuodessa reilusti yli sadan.

Yhdistys suunnitteli heti aluksi kotiseutumuseon ja pitäjänarkiston perustamista. Muutoin toiminta pysytteli aluksi perinteisillä linjoilla: juhlia, näyttelyitä ja osallistumista alan tapahtumiin. Tärkein tapahtuma oli joka kolmas vuosi eri Jaalan kylissä pidetyt kotiseutupäivät. Lähinnä Tapani Lemminkäisen toimesta pystytettiin muistomerkkejä erilaisille Jaalan tapahtumille, mm. Kustaan sodan seurauksena tapahtunut Jaalan palo 1790, Mäkelän taistelu 1918, kirkkosoudut Iitin kirkkoon.

Jo 1950-luvulla yhdistyksen toiminta alkoi hiipua. Kirkonkylästä ei löytynyt sopivaa kiinteistöä yhdistyksen toimipisteeksi. Tapani Lemminkäinen muutti työn vuoksi pois Jaalasta. Pitäjänarkistoa ei ollut saatu perustettua. Kotiseutumuseo saatiin Siikavan kylään vuonna 1968.

Yhdistyksen uusi tuleminen alkoi 1983. Tuolloin vuokrattiin (ostettu myöhemmin) Jaalan kunnalta Huhdasjärveltä 1,6 hehtaarin tontti nimeltään Museokangas. Jo samana vuonna siirrettiin tontille ensimmäiset museorakennukset. Huhdasjärven kylätoimikunta piti alueella vuosina 1980 - 2001 menestyksekkäitä Puu- ja pölkkypäiviä, kotiseutuyhdistys tuli mukaan vuonna 1983.  Pölkkypäivien ohjelmarungoksi vakiintui nopeasti, tervahauta, sytytys 3-4 päivää ennen juhlaa, julkkisesiintyjä, paikallisia esiintyjiä, metsäpolku, kilpailu, musiikkiesityksiä, näytelmä, vanhojen työtapojen näytös, näyttely Huhdasjärven koululla. Tapahtumassa myytiin tervaa, leimapäreitä, kahvia, ruokaa. Pitkäaikaisia juontajia oli kirkkoherra Väinö Mentu ja Rolf Hedman. Parhaimpana vuonna 1990 tapahtumaan myytiin lippuja noin 3500. Vieraana tällöin taiteilija Miina Äkkijyrkkä lehmineen.

Nykyisin toiminta on taas pienimuotoisempaa. Rakennusten korjaustalkoot vievät suuren osan toimivan väen ajasta. Vuonna 2012 oli yli 30 talkoopäivää. Viimeisimpänä urakkana on ollut Jaalan nuorisoseurantalon vanhan osan siirto Museokankaalle. Purkamista aloiteltiin jo 2004 syksyllä ja harjannostajaisia Museokankaalla vietettiin maaliskuussa 2007. Sen jälkeen on taloa kunnosteltu sisältä ja ulkoa.